Nieuwe sloffen

Gezien de voorbanden al behoorlijk kaal gereden waren en de achterband ook niet meer helemaal nieuw was, heb ik onlangs nieuwe banden besteld bij R&D Bikes. De banden werden binnen een paar dagen geleverd, maar zoals dat gaat ben je niet meteen in de gelegenheid om de nieuwe banden om te leggen. Gisteren was het dan toch zo ver!

In de garage is onvoldoende plek om de Mango op z'n kant te leggen, dus noodgedwongen wordt altijd de oprit als sleutelplek gebruikt. Dat er af en toe een spatje regen viel mocht de pret niet drukken, daar ik nog net onder het stukje afdak voor de garage paste.

Als eerste de achterband vervangen. De oude Vredestein Perfect Moirree (47-406) werd vervangen door een Schwalbe Marathon Greenguard (47-406). Ik had voor het laatste stukje net even een bandenlichter nodig om de Marathon erop te krijgen, maar voor de rest was het "a piece of cake".
Aan de voorkant gingen de Schwalbe Marathon Plus (35-406) ervan af en kwamen de Marathon Greenguard (40-406) er weer op.

Natuurlijk wil je de nieuwe banden dan ook even inrijden, dus ga je een stukje rijden. Viel dat even tegen! In eerste instantie dacht ik nog dat het eventueel door tegenwind kwam dat ik meer kracht moest zetten om het gewone tempo te houden, maar dit bleek na verloop van tijd toch niet het geval te zijn. Onderweg schoot me ook te binnen dat ik de omtrek van de band niet had gewijzigd in de Cateye fietscomputer, maar dat kon toch ook niet zo'n impact hebben op de verhouding tussen kracht en snelheid?! Het voelde aan alsof ik op mijn oude banden onderweg was, maar dan met een veel te lage bandenspanning.

Thuis aangekomen nog maar eens alles op een rijtje gezet en tot de conclusie gekomen dat deze band zeker niet tot mijn favorieten gaat behoren. De band is voor mij te stug en te langzaam. Misschien is hij gewoon ook te dik, maar daar kom ik pas achter als ik andere banden met deze maat heb geprobeerd. Ik had de Greenguard gekozen op basis van een test die ik ergens had gelezen (helaas weet ik niet meer waar...) en de ervaringen van een andere gebruiker. Maar de juiste bandenkeuze ligt blijkbaar toch een heel stuk individueler dan bij een auto. Als winterband blijft de Greenguard er nu op liggen, maar zodra het voorjaar is wil ik heel vlug een andere band proberen. Eens kijken wat dat gaat worden. Mocht iemand een goede tip of advies hebben, dan is commentaar van harte welkom!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen