Welke velomobiel zal het worden?

De ideale velomobiel zal voor eenieder anders uitzien. De ene gaat voor de snelheid, de ander voor de "laadruimte". Weer een ander wil vooral gemakkelijk kunnen in- en uitstappen, en nummer vier wil er trapondersteuning bij. En waarschijnlijk is het zo, dat je een bepaalde mix van alle mogelijkheden zoekt. Wie op zoek gaat naar een velomobiel zal dus goed bij zichzelf te rade moeten gaan, en als eerste de vraag moeten beantwoorden: "Waar wil ik de velomobiel voor gaan gebruiken?".

Zoals in het voorgaande artikel beschreven, moet de "ideale" velomobiel zowel geschikt zijn voor het alledaagse gebruik, maar tevens ook een sportoestel zijn. Nu zijn alle HPV (Human Powered Vehicles), en dus ook de velomobielen, vanuit hun principe een sporttoestel. Voor mij ligt dus het eerste vereiste bij de geschiktheid in het dagelijkse gebruik. Wat zo'n apparaat geschikt maakt voor het dagelijkse gebruik is natuurlijk afhankelijk van je eigen eisen en omstandigheden.

Voor mij is het volgende van toepassing: ik leg geen grote afstanden af en heb normaliter vrij weinig bagage, maar wil wel ruimte hebben voor wat boodschappen. Verder heb ik 2 kinderen, dus een trekhaak voor een fietskarretje zou wel handig zijn, maar is in eerste instantie geen must. Omdat ik nog niet zeker weet of het dagelijkse gebruik van de velomobiel bevalt, c.q. praktisch is, wil ik er niet teveel geld aan uitgeven.

Om met het laatste te beginnen, is een velomobiel per definitie niet goedkoop in aanschaf. Prijzen van €6.000,- zijn eerder regel dan uitzondering voor een basismodel. Voor mij zou het dus waarschijnlijk een 2e hands model moeten worden.

Op basis van o.a. laadruimte, comfort en draaicirkel bleven er 4 modellen over waar ik daadwerkelijk een keuze uit wilde gaan maken:
- Alleweder (A4)
- Leitra
- Mango
- Strada

De Alleweder
Dit is min of meer de nederlandse oer-velomobiel met een aluminium body. De nieuwere modellen A6, A7 en A9 (Sunrider) zijn echter van kunststof. 
En hoewel er het e.e.a. voor de Alleweder te zeggen valt, hebben de navolgende 3 velomobielen mijn voorkeur.

De Leitra
Door zijn vrijstaande wielen 
heeft deze van oorsprong deense velomobiel een heel ander uiterlijk dan de meeste velomobielen. Wat me aan dit model bevalt zijn de laadruimte en de gemakkelijke instap. Maar in onze contreien is het niet gemakkelijk een 2e hands exemplaar te vinden (er rijden geloof ik een stuk of 3 in NL).

De Mango
Deze afgeleide van de Quest werd oorspronkelijk door Velomobiel.nl gemaakt. Tegenwoordig is de productie overgenomen door Sinner Bikes. Door de open wielkasten is de Mango een stuk wendbaarder dan de Quest. Dit model wordt regelmatig voor een schappelijke prijs aangeboden.

De Strada
Nadat Velomobiel.nl de productie van de Mango aan Sinner Bikes had overgelaten, werd de Strada als "kleine broer" van de Quest ontwikkeld. Dit model is dus nieuwer en alleen met veel geluk voor een (voor mij) haalbare prijs als 2e hands te krijgen.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen